Verslag: Presentatie Hyves bij Social Media Club Eindhoven

| 1 reactie

Wouter Glaser presenteert HyvesGisteravond (woensdag 23 februari 2011) vond er weer een editie van de Social Media Club Eindhoven (SMC040) plaats. Deze keer bij Seats2Meet Strijp-S met een presentatie over Hyves door Wouter Glaser. Voor een kritisch publiek liet hij enkele grote toepassingen van de netwerksite zien en lichtte hij een tipje van de sluier op over de toekomst van Hyves.

Hieronder de Prezi van zijn presentatie en de linkjes naar de opnames van de livestream via Ustream. Het lijkt erop dat Hyves vooral een imagoprobleem heeft. Natuurlijk is Facebook in Nederland sterk in opkomst, maar de cijfer spreken voor zich: Hyves is nog steeds de grootste sociale netwerksite in Nederland. Volgens Wouter is de negativiteit vooral te wijten aan de insteek en werkwijze van journalisten.

Hij haalde twee voorbeelden aan van nieuwsberichten waarin de schrijver alleen een paar vragen aan zijn directe vriendenkring had gesteld over gebruik van Hyves en Facebook, en dat had gepresenteerd als de algemene mening. Zonder daarbij even bij Hyves langs te komen voor wederhoor.

Wouter ging verder met enkele voorbeelden van grote succesvolle campagnes, zoals Madame Tre Sesti (Vodafone) & de voetbalplaatjes van Albert Hein. Het publiek bleef kritisch, omdat het erop leek dat een duidelijke toekomstvisie ontbrak. Dat kwam deels nog wel aan bod: In plaats van groei in ledenaantallen richt Hyves zich nu meer op het ontwikkelen van nieuwe diensten. Zoals vandaag bekend werd bijvoorbeeld de samenwerking met RTL voor Hyves TV, zie het artikel op Marketingfacts.

Lokaal nieuws en lokale netwerken: de strategie van TMG?

De zwakte van Hyves – alleen voor het kleine Nederland en niet zoals Facebook, Orkut en dergelijke voor meerdere landen – wordt gebruikt als sterkte: Lokaal. En dat wordt verder uitgebouwd. Bij vele aanwezige kwam dan ook snel de vraag hoe de link dan zat met Hyperlokaal nieuws van Dichtbij.nl, waar bijvoorbeeld Overeindhoven onderdeel van is. Beiden onderdeel van Telegraaf Media Groep (TMG). Zit daar meer achter?

Als bonus – Oprah momentje – kregen alle aanwezigen 50,- tegoed om de advertentie mogelijkheden op Hyves eens uit te proberen. Overigens begon de presentatie met een Hyves quiz, die werd gewonnen door Peter Kentie (PSV). Hij schonk de prijs, lunch op het Hyves HQ met 1000,- tegoed, aan ons initiatief Eindhoven op een postzegel! Peter, nogmaals dank!

Enfin, veel informatie. Kijk rustig door de Prezi, eventueel met de opnames van de livestream – zie onderaan – daarnaast voor de uitleg:

Auteur: Noud de Greef

Opgeleid als bewegingswetenschapper & gerijpt als marketing & communicatieadviseur stil ik mijn nieuwsgierigheid met Communicatiedier, als marketing & communicatieadviseur voor Kora at Evoluon Eindhoven, analoge fotografie en met initiatieven zoals Startup Weekend Eindhoven, Permanent Beta Zuid & Verzinnering.

Eén reactie

  1. Dat het publiek kritisch is begrijp ik wel: Hyves lijkt stil te hebben gestaan op sommige gebieden. De presentatie heeft me (indirect: na contact met Wouter en Hyves)in iedergeval duidelijkheid gegeven wat Hyves te bieden heeft op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie: voor bepaalde groepen medewerkers (bijv. in de detailhandel)is Hyves een uitstekend middel om met behulp van banners en een branded Hyve de doelgroep te bereiken. Mede denk ik door de ‘persoonlijk & lokaal’ propositie. Wat mij betreft had Wouter in het tweede gedeelte dit soort voorbeelden wat krachtiger mogen presenteren.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.