Verslag Interne Social Media

| Geen reacties

Woensdag 30 maar was het weer zo ver, een nieuwe editie van Social Media Club 040. Voor mij een hele speciale editie, want mijn beste vriendinnetje Saskia de Laat mocht spreken over haar specialisme: interne social media. Maar Saskia was niet alleen gekomen, ze had ook Joost Verbiesen van Vodafone uitgenodigd.

50 feet rule
Saskia mocht het spits afbijten. Ze presenteerde ons een aantal speerpunten uit haar afstudeeronderzoek naar interne social media. Wat zijn nou aanleidingen voor het gebruik van interne social media? De 50 feet rule was er een van, mensen werken niet samen tenzij ze echt dichtbij elkaar zitten. Zelfs elektronische middelen als telefoon en e-mail werken hier niet aan mee. Ook voor ons herkenbare dingen zijn een aanleiding, denk maar eens aan dat mapje wat je nooit kunt vinden op de netwerkschijf of dat je eigenlijk geen idee hebt waar je collega’s mee bezig zijn.

The key of het inzetten van interne social media
Waarom zou je interne social media nou eigenlijk inzetten in je organisatie? Het belangrijkste is dat het informatie toegankelijker en deelbaar maakt. Maar ook zorgt het voor snellere communicatie, verbetering van beleidscommunicatie, identiteitsversterking, HNW en trots & binding van de medewerkers. Best wel wat redenen om het in te zetten dus! Saskia heeft uitgebreid verschillende tools besproken die werken of juist niet werken bij interne social media, ik zou zeggen lees deze vooral even door in haar presentatie.

Ze liet ook nog twee mooie cases zien van KPN & Achmea die social media allebei ingezet hebben in hun organisatie, met verschillende doelen.  KPN wilde vooral mensen verbinden, kennisontwikkeling en inspiratie. Achmea wilde graag al hun fusiebedrijven koppelen, culturen samenbrengen, samenwerking en een intranet i.p.v allemaal kleine eigen systemen.

10 tips voor een social intranet
Als laatst wilde Saskia ons nog 10 tips meegeven voor het inzetten van een social intranet.
1. Wat is het doel van de inzet van social media intern in je organisatie?
2. Zet zoeken en vinden centraal
3.Investeer in een robuust community management
4. Zorg dat medewerkers de vaardigheden hebben die ze nodig hebben
5. Pull, don’t push
6. Kies het juiste platform en let daarbij vooral op usability
7. Maak het niet optioneel
8. Je pilot is je roll out
9. Het is een platform, geen app.
10. Make it public by default!

Vodafone Way Cafe.
Waar Saskia vooral sprak over dingen waaraan interne social media moeten voldoen en hoe je het implementeert, vertelde Joost vooral over hoe Vodafone social media intern in zet. Het Vodafone Way Cafe is een plek om gedachten te delen, het is informeel en plat. Medewerkers kunnen er vragen stellen waardoor ze snel antwoord krijgen van diegene die er verstand van heeft. Dit in plaats van tientallen mailtjes naar tientallen mensen met de vraag: ken jij iemand die verstand heeft van?

Vodafone werkt met smartboards op hun kantoor, niet iedereen was hier even blij mee. Sommige medewerkers misten het geklieder met stift op een whiteboard. Via het Vodafone Way Cafe kwam dit ter sprake en is het uiteindelijk opgelost door een coating op de smartboards te spuiten. Zo kon er toch gekliederd worden.

Het Way Hero programma is ook een onderdeel van het Way Cafe. Hier kunnen collega’s elkaar nomineren – admiration. Ook werd er via het Way Cafe een oproep gedaan om mee te doen aan Mo’vember, een maand je snor laten staan tegen prostaatkanker – empowerment.

Vodafone werkt ook graag met een combinatie van online en offline. In bepaalde kantoren van Vodafone staat een kistje in de kantine waar mensen hun ideeën kunnen presenteren. Als mensen daarop presenteren wordt het ook opgenomen en gedeeld via het Way Cafe. Zo kunnen andere medewerkers die niet aanwezig waren het toch meemaken.

Digital Signage
Als gadgetfreak vond ik dit wel een hoogtepuntje. Digitale kleine schermen die Vodafone door het gebouw heeft hangen, onder andere bij/op koffieautomaten. De schermen maken gebruik van narrowcasting. De communicatieafdeling kan deze schermen aansturen en er content op plaatsen. Ze zijn gekoppeld aan onder andere het Way Cafe, er staat een twitterfeed op en er komt een fore square mogelijkheid op. Hierbij kun je zien waar mensen zitten. Uberhandig bij flexplekken dus.

Het was een bijeenkomst met veel goede en bruikbare informatie en inspiratie. Bij deze: Sas & Joost bedankt voor een top avond.

Voor de lezers, ik zie jullie vast en zeker 27 april weer!

Presentaties
Presentatie Saskia
– Helaas doet de slideshare van Saskia het niet. Mijn Firefox crasht er de hele tijd van, dus klik op de link en download de PDF. Voor de geïnteresseerden, hier kun je ook nog haar afstudeerverslag lezen.

Presentatie Joost –

 

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.