Verslag ‘Eindhovens Onderonsje’

| Geen reacties

Het was weer een inspirerende en gezellige bijeenkomst afgelopen woensdag 25 mei van #SMC040. Wij vonden het dan ook meer dan geslaagd.

Voor het thema ‘Eindhovens Onderonsje’ hadden we @Noud van #postzegel040 en @paulvereijken met 2 van zijn collega’s (@petra_vogel en @mijkehurkx) van het Eindhovens Dagblad uitgenodigd als sprekers.

Mede dankzij @evenck kregen we een warm welkom bij #Makita B.V. een fijne locatie voor weer een editie van #SMC040. Na een welkomstwoord van Ad Huizenga (Commercieel Directeur van Makita) en wat afleiding doordat de zonwering zelf geknutseld moest worden, kon ook deze avond van start.

Postzegel040
@Noud vertelt in het kort de start van @postzegel040 en hoe snel het allemaal is gegaan. Hij werd persoonlijk geraakt doordat de ontwerper  van de officiële postzegel de stad Eindhoven een deprimerende stad noemde. Met de instelling niet zeuren, maar zelf doen, dacht hij en ook enkele anderen dat ze met een mooiere postzegel konden komen waar de stad Eindhoven en de inwoners trots op zouden zijn.

Na een oproep voor een ontwerp voor de nieuwe Eindhovense postzegel, stroomden de inzendingen binnen. Door de inzet en de juiste mix, van social media (mini-weblog, twitter, Flickr), maar ook de traditionele media zoals tv (studio040) en krant (ED) werd de belangstelling groter en groter. De inzendingen bleven binnen stromen, maar ook de reacties waren enorm van de pers, bedrijven en burgers.

De vrijwilligers die zich in hebben gezet, deden dit allen met een eigen reden, maar vooral omdat ze trots zijn op de stad Eindhoven waarin ze wonen. Zonder een cent te verdienen, zonder een duidelijk plan, maar gewoon omdat het kon. En het was een groot succes met als mooie afsluiter een zilveren postzegel (aangeboden door Wijen Goudsmeden) voor de winnaar (Pieter Buijs)met zijn ontwerp.

Zowel de traditionele media maar zeker ook de social media heeft geholpen om dit project tot een succes te maken. Door de aandacht, de interesse en het bereik van alle media heeft dit project een vogelvlucht genomen met een ongelofelijk resultaat. Wil je meer lezen over postzegel040 kijk dan op http://tikfout.nl/eindhovenopeenpostzegel

Nieuw idee
Door dit enorme succes staat er alweer een nieuw project in de startblokken eVENT.nl. Een speciale beurs voor mannen met nog in te vullen mogelijkheden. Neem maar een kijkje op:  http://tikfout.nl/2011/05/16/event-eindhoven-noud-sander-maken-vrienden

Eindhovens Dagblad
Vervolgens komt Paul Vereijken @paulvereijken van het Eindhovens Dagblad aan het woord ondersteunt door 2 collega’s Petra Vogels (@petra_vogel) en Mijke Hurkx (@mijkehurkx). Drie jonge en enthousiaste journalisten die social media willen integreren binnen het ED.

De afgelopen maanden zijn er veel experimenten geweest, maanden met successen en fouten. Tijdens de presentatie worden de vragen op hun afgevuurd, hun eerlijkheid en openhartigheid siert hen. Ze zijn nog zoekenden maar weten wat ze doen en wat hun doel is. Ze willen nieuws overbrengen door de inzet van verschillende multimediale kanalen. Wanneer je als dagblad niet meegaat in de ontwikkelingen van social media, onttrek je je uit de samenleving en kun je niet participeren. Door de inzet van social media zit je bovenop het nieuws. Juist voor een dagblad is dat van belang. Met een juiste combinatie van verschillende tools willen ze de krant, de journalisten en de lezers verbinden.

De mogelijkheden zijn enorm, maar er zijn ook gevaren. Een organisatie als het @ED is gevoelig voor elke fout die ze maken en hierdoor moeten zij zorgvuldig zijn met welke informatie ze geven. Mede door deze gevaren, kiezen ze ervoor om niet gebruik te maken van alle social media kanalen en beperken ze zich voorlopig tot Twitter, Facebook en Hyves. Zo hebben ze voor Twitter verschillende accounts gecreëerd waardoor lezers zelf kunnen bepalen welke informatie ze lezen en screenen ze alle informatie die voorbij komt in de TL, DM’s en zoeken ze gericht naar informatie over bijvoorbeeld #brand. Bij Facebook en Hyves willen ze de informatie meer organiseren en interactie creëren door middel van Polls, Teasers, YouTube. Het voordeel van deze bestaande platforms is dat ze al veel gebruikers hebben. Daarnaast voeren ze steeds meer handmatig items in, zodat ze gecontroleerd en tijds gericht nieuws naar buiten brengen.

De organisatie om het nieuws heen wordt groter, maar als je deze kanalen goed inzet, verbeter je de kwaliteit. Dit betekent niet dat de krant of het vak als journalist tot het verleden behoort. Juist nu wordt het aanbod groter en zal social media snel de high- lights kunnen delen, de krant zal de achtergrond informatie blijven geven. Daarnaast is de basis ambitie van een journalist dat je nieuws wilt brengen. En door goed gebruik te maken van deze tools zit je bovenop alle nieuws wat er is in een samenleving.

Wil je beide presentaties bekijken ga dan naar:  http://www.smc040.nl/2011/05/videoverslag-smc040/#more-295

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.