verslag HR & social media

| 1 reactie

HR & social media

Na een korte zomerstop was gisteravond weer een nieuwe editie van #smc040. Meer dan genoeg aanmeldingen en nog belangrijker weinig afmeldingen. Een goed begin. Daarnaast mochten we gebruik maken van de gastvrijheid van het nieuwe kantoor van Creative-S van @marcel040 en @martijn_geels.

De avond begon met de presentatie van @dianarussoHRBP een kenner op het gebied van Social media en HR. Hieronder een korte weergave van haar presentatie.

Door de ontwikkelingen binnen de social media moet de HR wereld wakker geschudt worden. HR moet niet alleen de ontwikkelingen volgen maar heeft hier ook een belangrijke rol in. Zowel als gebruiker (inzetten als tools voor vraagstukken) en als businesspartner (impact op de organisatie op korte &lange termijn)

Inzet Social media
Binnen de HR kun je als gebruiker Social media extern en intern inzetten bij de verschillende vraagstukken van de organisatie.
Bij externe vraagstukken kun je denken aan o.a. recruitement, arbeidscommunicatie, werkgeversprofilering, externe kennisdeling & discussies. Ook intern kan social media een belangrijke rol hebben bij o.a. de interne communicatie, verbinden van medewerkers, engagement, HR & leiderschap profilering, internal branding.

Piramide vs pizza
Goed is om bewust te zijn van de gevolgen van social media op de organisatie. De hiërarchische piramide zal omvallen en een overheerlijke pizza zal overblijven. De organisatie van de toekomst zal in het teken staan van gelijkwaardigheid, onbegrensde informatie delen, virtueel vs reallife. Het leiderschap is niet meer weggelegd voor één directeur maar iedereen zal een leider zijn in zijn/haar specialisatie. Samenwerking tussen de verschillende afdelingen zal voorop staan, zodat de competenties van medewerkers optimaal worden gebruikt. Hierdoor zullen organisatiestructuren veranderen en zal er crowdsourching binnen de organisatie zelf plaatsvinden. Waar iedere werknemer met een competentieprofiel een pizzapunt zal voorstellen.

De baas wordt een coach
Leidinggevende in zijn ‘ouderwetse’ functie-omschrijving is een uitstervend beroep. Naast de taken vertrouwen, vrijheid, verantwoordelijkheid en verbondenheid, zal er in de toekomst meer gericht worden op inspiratie en gelijkwaardigheid.   De hiërarchie is aan het verdwijnen. Als baas word je dan onderdeel van de pizza.

Wat willen medewerkers
Medewerkers anno 2011 zijn authentiek en zeer zelf bewust. Wanneer ze kiezen voor een werkgever zijn er 3 factoren erg belangrijk:
– Persoonlijke ontwikkelingen
– Flexibiliteit
– Connectivity (wat voor telefoon krijg ik, is het sociale netwerk open en is er een snelle verbinding)
Arbeidsvoorwaarden en salaris is uit de top 3 verdwenen.

Wat betekent dit concreet voor HR?
Het omslagpunt dat social media volledig geïntegreerd is binnen de HR moet nog komen. Of doordat er een urgent/relevant probleem is (nieuwe medewerkers nodig), of het nieuwe werken wordt steeds populairder, of generatie Y neemt de arbeidsmarkt over door de vergrijzing. Daardoor zal recruitement, social media trainingen en richtlijnen op de agenda staan van elke HR. Specialisten zullen zich bezighouden met de interne communicatie en social learning. Binnen de organisatie zal er een betere samenwerking komen met anderen afdelingen zoals marketing, communicatie en it. Maar ook de functiebeschrijvingen zullen een verandering ondergaan en aangepast worden aan de nieuwe visie van de organisatie maar ook aan de ‘toekomstige’ werkgever. Beoordelingen zullen niet alleen maar gaan over aanwezigheid maar veel meer gericht zijn op resultaten. HR zal dus een aanpassingen moeten doen in het beleid en gebruik maken van de tools. Verbinden en verbonden zal op de voorgrond staan.

Het vragenrondje.
Onder leiding van @jwalphenaar werden er vragen afgevuurd van zowel de aanwezigen in de zaal als hij zelf.
Er waren vooral veel vragen naar praktijkvoorbeelden en wat vragen over voorbeelden binnen en buitenlandse werknemers en social media. Hoe ga je om met de privacy en waar leg je de verantwoordelijkheid? Één antwoord is hier volgen @dianarussoHRBP niet op te geven. Afhankelijk wat voor organisatie je bent en wat je doelstellingen zijn. Welke visie je hebt. Er zijn verschillende mogelijkheden, van duidelijke richtlijnen opstellen tot de verantwoordelijkheid geheel terug te leggen. Social media heeft op de ‘oudere’ generatie een grote impact, maar voor generatie Y is het vanzelfsprekend. Privacy is voor elke generatie anders.

Welkom

Na 1,5 uur kregen we een warm welkom van @martijn_geels en @marcel040. Trots vertellen zij over hun nieuwe locatie Creative-S, waar zij een aantal kantoren verhuren en een platform met tafels hebben voor allerlei creatievelingen. Morgen zal de officiële opening zijn, maar deze avond was een mooi kick-off. Wij wensen hen veel geluk en succes en willen hen nogmaals bedanken voor hun gastvrijheid en gezelligheid.

Alles wat gezegd moest worden is gezegd, dus tijd voor de borrel. Met als verrassing de zeer zoete traktatie van @senoltapirdamaz. Die samen met #smc040 wilde vieren dat de Ramadan officieel is afgelopen. Nog onze dank voor de baklava!

We zien jullie graag de volgende keer weer bij een volgende editie van SMC!

 

Verslag: @sabrinaloont

 

Gelukkig hebben we de Tweets nog

 

Eén reactie

  1. Hoi Sabrina,
    Wat een leuk verslag, dank je wel.

    Ik heb nog een kleine toevoeging op het piramide versus pizza-verhaal.
    Het komt niet alleen door Social Media (want dat is immers alleen maar een tool) dat de piramide gaat kantelen. Het wordt ook in gang gezet door ontwikkelingen in de maatschappij/economie en de ‘tijdsgeest’ van nu (veel zp’ers die gaan samenwerking, behoefte aan vrijheid & eigen verantwoordelijkheid, authenticiteit etc.)

    Het is niet zo dat alle organisaties naar een pizza-organisatie vorm gaan. Ook hiërarchische organisaties zullen in de toekomst blijven bestaan, mede omdat grote groepen medewerkers behoefte hebben aan zekerheid, structuur en duidelijkheid.

    Maar de opkomst van nieuwe organisatievormen als antwoord op de behoefte aan flexibiliteit, creativiteit, vrijheid, eigen verantwoordelijkheid en authenticiteit is al duidelijk in gang gezet!

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.