Verslag: Peter Kentie & Jeroen van Loon – september 2012

| Geen reacties

De eerste editie na de zomer van 2012 zit er weer op, deze keer waren we te gast bij het Parktheater Eindhoven. Op deze locatie stond de mooie Kameleon zaal ter beschikking, waar Peter Kentie (EHV365) en Jeroen van Loon (Life Needs Internet) het podium betraden.

SMC040 september 2012

Deze editie was weer ouderwets gezellig en inspirerend. Uiteraard met bij de wisseling van sprekers de zeepkist en tot slot de borrel, waarbij de musicerende buurmannen uit Bloemenbuurt Zuid zorgden voor een geweldige sfeer.

SMC040 september 2012

Peter Kentie – Eindhoven 365

Wat is Eindhoven? En hoe kun je onze stad beter vermarkten? Dat is de vraag die Eindhoven 365 als citymarkting organisatie voor de stad de afgelopen maanden probeert te beantwoorden. Dit proces werd toegelicht door Peter, met aandacht voor de stappen die al gemaakt zijn en welke nog volgen. Hij gaf ons een uitgebreid verhaal, met veel voorbeelden en uitleg: bekijk de opname op Youtube voor het volledige verhaal.

Als eerste een inleiding over het verleden van Eindhoven. Het DNA van de stad. De historie, leuke weetjes en specifieke eigenschappen van de groei van de stad die meer besef geven over waar de stad nu eigenlijk staat en… de richting aangeeft waarin Eindhoven zich kan profileren. Die richting krijgt ondertussen steeds meer vorm met de kernwaarden TDK: Techniek, Design & Kennis.

De volgende stap is het invullen van deze begrippen. Peter gebruikte voor deze aanpak de metafoor van de radio (met dank aan Riezebos): zoek eerst de juiste frequentie op, en zodra je die gevonden hebt zonder storing, kan de volume knop vol open. Of beter gezegd: Gas op die lollie! Een proces wat nog genoeg stof doet opwaaien. Want wat past wel binnen TDK en kan dus rekenen op ondersteuning, maar vooral bijvoorbeeld welke Eindhovense evenementen niet? Valt de Lichtjesroute binnen TDK? FolkWoods?

Speciale aandacht was er ook voor de straatcultuur met vandaag de dag de verwijzingen zoals Los Eindjelos als voorbeeld. Eindhoven heeft een echte urbancultuur die al lang teruggaat. Bijvoorbeeld de graffiti cultuur waarin er al jaren geleden een connectie was met New York. Probleem is dat er weinig is vastgelegd over die onderstroom, iets waar EHV365 dan ook aandacht voor heeft om dat voortaan de documenteren: vandaar de ondersteuning voor Straatsterren in Lichtstad. Eerst als film in Plaza Futura, nu ook als serie.

TDK en Social Media

Sinds enkele maanden weet iedereen ook van de WiFi op hotspots in de stad. Een uur gratis voor bezoekers per dag. Peter vertelde over de achtergrond van deze aanpak: faciliteren! Die buitenlandse bezoekers kunnen zo zonder telefoonkosten toch beelden en tekst vanuit de stad verspreiden naar de achterban. De bedoeling is om het netwerk verder uit te breiden, zoveel mogelijk aanhaken op bestaande netwerken zoals van onderwijsinstellingen of bij hotels, om zo de dekking zo groot mogelijk te krijgen.

Een tweede voorbeeld: EHV365 is niet zozeer een geldschieter, ook al past het initiatief goed bij TDK. Zo ook bij Mobile Down South: Een evenement voor mobile designers en developers waar EHV365 in ruil voor de sponsoring de opdracht neer had gelegd voor het bedenken van een echte app voor de stad. En met succes.

Jeroen van Loon – Life Needs Internet

Van digitaal naar analoog, Jeroen heeft de aanwezigen het verhaal verteld achter zijn project Life Needs Internet. Wat gebeurt er als je als zware PC-gebruiker ineens besluit het apparaat niet meer aan te raken voor een paar maanden? Wat doet dat met je leven en vooral denken?

Jeroen besloot hier een verslag van bij te houden. Een soort analoge blog. De eerste “posts” gingen over wat hij allemaal deed, maar al snel werden het meer hoofdstukken van een scriptie over hoe zijn leven en denken veranderde. Informatie vinden werd toch een stuk lastiger. Het telefoonnummer van het VanAbbemuseum achterhalen vanuit zijn woonplaats Utrecht kostte hem slechts drie dagen…

SMC040 september 2012

Een blogpost maken, en verspreiden via stencils en post slechts twee. Overigens kreeg hij ook reacties: hij vroeg bijvoorbeeld zijn volgers (die per post dus elke blogpost kregen) om een brief over hoe hun leven eruit zou zien zonder internet. De voorwaarde dat dit dus ook zonder PC werd gemaakt bracht mooie brieven: er zit immers geen backspace of delete knop op de balpoint. De gedachtengangen en vooral gedachtensprongen van de afzenders waren ook bekend.

Positief aan deze ervaring: Jeroen gaf aan dat het hem bewust maakte van denken. Van multitasken werd het monotasken, van puur informatie opnemen vanuit al het aanbod, werd het bewust kiezen van informatiebron en deze opzoeken. Het maakte hem nieuwsgierig naar hoe het is op locaties op de wereld waar nog niet of nauwelijks internet is, althans waar de samenleving nog niet zozeer doordrongen is van mobiel, wifi, apps, websites zoals onze maatschappij. Het bracht hem bijvoorbeeld naar Papua, en andere exotische locaties, waar hij ook vroeg of men wist wat internet was en wat het (kon) betekenen.

Dit ontwikkelde zich uiteindelijk tot een videoinstallatie:

Life Needs Internet (NL) from JeroenvanLoonPRIVATE on Vimeo.

Jeroen lichtte ook al een tipje van de sluier op van zijn nieuwe project: een installatie vol lieve schattige LED-hartjes. Daarin de foto’s van lieftallige en schattige tienermeisjes die lieftallig en schattig uit hun ogen kijken, met daarbij een tweet vol lei… gescheld en gevloek van verwensingen die ze elkaar online toewerpen…

Ook Jeroen is op YouTube terug te kijken.

Pitches

Ook deze editie weer de pitches tussen de twee sprekers, met maar liefst drie personen die de zeepkist bedwongen. Als eerste Sander Vrugt-van Keulen die een oproep deed voor Eindhoven in Dialoog: mocht je willen deelnemen, een tafel ter beschikking wil stellen of je als gespreksbegeleider wil aanmelden voor de editie van 2 november 2012: kijk op www.eindhovenindialoog.nl.

De tweede pitch was voor onze eigen Ellen Schoumacher, die een oproep deed voor Humanitas’ project Maak je Droom Waar. De 90 seconden bleek kort voor een goede uitleg, daarom heeft Ellen een blog geschreven om het project en waar je mee kan helpen opgeschreven: lees hier verder.

De derde pitch was een dappere: Jan-Willem Peters kwam geheel in stijl een oproep doen voor het event van Run2Meet op 12 oktober. Meer informatie op http://www.inloophuis-de-eik.nl/run2meet/

Geschreven door Noud de Greef.

Auteur: Noud de Greef

Opgeleid als bewegingswetenschapper & gerijpt als marketing & communicatieadviseur stil ik mijn nieuwsgierigheid met Communicatiedier, als marketing & communicatieadviseur voor Kora at Evoluon Eindhoven, analoge fotografie en met initiatieven zoals Startup Weekend Eindhoven, Permanent Beta Zuid & Verzinnering.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.